De recessie na 2008 zorgde ervoor dat bouwplannen niet werden verwezenlijkt op de Zuidas. Het werd er stil. In 2013 werkte S. Risseeuw een initiatief uit om de Zuidas levendiger te maken. Er was veel ruimte beschikbaar – diverse kavels waren nog onbebouwd.
Een van de succespunten van de Zuidas is dat dit gebied relatief dicht bij Schiphol ligt. Echter, hier merk je weinig van als je door de straten en over de pleinen loopt van de Zuidas…. Verder bleek dat er vele eenzame vliegtuigen beschikbaar zijn waar niet meer in wordt gevlogen. Technisch, ruimtelijk en functioneel hebben deze vliegtuigen echter zeer veel mogelijkheden.
Van 2013 – 2015 werkte Sandra Risseeuw het initiatief uit in samenwerking met diverse partijen uit de Zuidas en de vliegtuigindustrie. Philip Van Zwieten zorgde voor de fondsenwerving en de storytelling. De ambities waren hoog.
Het verwezenlijken van de ambities duurde echter zo lang dat de economische groei de leegte inhaalde. Overal verschenen opeens bouwkranen en bouwhekken. De Zuidas werd een bouwplaats. Flying Zuidas was te laat…